Composer un programme de sonates à deux flûtes de Joseph Bodin de Boismortier aurait pu paraître bien peu intéressant si l’on s’en était tenu aux quelques chroniques que le XVIIIe siècle a pu nous laisser sur ce pittoresque personnage… / It must be said that the idea of devising a programme of sonatas for two flutes by Joseph Bodin de Boismortier would seem of little interest if we based our judgment on the few chronicles that the 18th century has left us on the subject of this picturesque character…

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« Il avait de l’esprit, des saillies agréables et plaisantes. Malgré le peu de cas que l’on doit faire en général de sa musique, on ne peut disconvenir qu’il ne fut bon harmoniste et qu’il aurait pu bien faire s’il eût voulu ; mais il travaillait pour gagner tout de suite de l’argent et ses ouvrages ne lui coûtaient que le temps de les écrire. Il les estimait lui-même fort peu. Dans le nombre prodigieux de musique qu’il a composé tout n’est pas absolument à mépriser : on peut tirer quelques perles de ce fumier. On a applaudi longtemps son Fugit nox, motet pour la nuit de Noël, où il a eut l’art d’y entremêler des noëls assez heureusement. »

  ‘He was a man of some wit, whose bons mots were pleasing and agreeable. Despite the low esteem in which most of his music should be held, it cannot be denied that he was a competent harmonist and that he could have produced something worthwhile if he had so wished; but he composed in order to earn money immediately and his works cost him no more toil than the time it took to write them down. He himself had no great opinion of them. Among the prodigious number of compositions he produced not everything is completely to be despised: one may salvage some pearls out of this dunghill. His Fugit nox, a motet for Christmas Eve in which he managed to blend several Christmas melodies rather harmoniously, was long a favourite.’

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