On distingue d’ordinaire deux tranches dans la carrière de Richard Strauss. D’aucuns leur ont ajouté un prologue et un épilogue. Au départ, Richard Strauss se tourne vers la musique pure — lied, orchestre, musique de chambre — et se réfère à Brahms, Schumann et Mendelssohn. Une solide formation générale s’ajoutera à son apprentissage musical encouragé par le milieu familial (son père Franz Strauss était un éminent corniste). / Two distinct periods in Richard Strauss’ career are generally recognized. Some have added a prologue and epilogue to these. In the beginning he turned towards pure music—the lied, the orchestra and chamber music—referring to Brahms, Schumann and Mendelssohn. Strauss received a solid general education alongside a musical apprenticeship which his family encouraged since his father was a first-rate horn player.

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C’est autour de la vingtième année que se dessine l’avenir de Richard Strauss à la fois comme compositeur et comme chef d’orchestre : C’est d’abord la rencontre avec Hans de Bülow dont il deviendra chef suppléant à la tête du remarquable orchestre de Meiningen. Nouvelle rencontre, cette fois avec Alexandre Ritter et c’est la découverte de Wagner et de Liszt. Richard Strauss devient un musicien de l’avenir (Zukunfstmusiker). Il aborde le poème symphonique et le genre s’élargit avec lui dans sa première symphonie à programme Aus Italien (« De l’Italie ») née d’un premier voyage. De Meiningen, où il avait succédé à Bülow démissionnaire, Richard Strauss part pour Munich, sa ville natale, qu’il quittera en 1889 pour occuper à Weimar les fonctions de maître de Chapelle et de chef de l’orchestre Grand-Ducal de Saxe. A l’automne 1894, c’est à Munich que Richard Strauss sera appelé comme deuxième puis premier chef.

Strauss was about 20 when his future became clear both as a composer and conductor. First of all, he met Hans von Billow and was later to become his assistant at the head of the remarkable Meiningen orchestra. Another meeting, this time with Alexander Ritter, and he discovered Wagner and Liszt. Richard Strauss became a musician of the future (Zukunftsmusiker). He approached the symphonic poem developing the form with his first programme symphony Aus Italien, inspired by his first visit. From Meiningen, where he succeeded Bulow who had resigned, Strauss left for Munich, his native town, which he was to leave in 1899 in order to become Kapellmeister and conductor of the orchestra of the Grand-Duchy of Saxony. In the autumn of 1894, Strauss was called to Munich first as assistant then as principal conductor. In 1898, he occupied the same post in Berlin, succeeding Felix Weingartner. His reputation as a composer spread over Europe largely thanks to his conducting talent which he brought to works other than his own. Thus he conducted Sibelius’ Violin Concerto among other first performances.

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