Nicolas Lebègue est né à Laon en 1631 de Antoine Lebègue (1600-1691), meunier et Marie Le Nain (†1650), cousine des peintres du Roi. De nombreux liens matrimoniaux unissent les familles Lebègue et Le Nain. On sait très peu de choses sur l’enfance de Nicolas Lebègue. On peut supposer qu’il a été initié à la musique par son oncle, Nicolas Lebègue (1604-1663), maître de musique, avec le titre de ”maître joueur d’instruments en la ville de Paris” en 1661. / Nicolas Lebègue was born in Laon in 1631. His father, Antoine Lebègue (1600-1691), was a miller, and his mother, Marie Le Nain (d. 1650), was a cousin to the Le Nains who were painters to the King. (There were many matrimonial ties between the Lebègue and Le Nain families.) Very little is known about Nicolas Lebègue’s childhood but it may be assumed that his uncle and namesake Nicolas Lebègue (1604-1663)-a music teacher, who, in 1661, had the title of “maître joueur d’instruments” in the city of Paris-played some part in his musical education.

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Il fut peut-être membre de la maîtrise de la cathédrale de Laon, où les pensionnaires apprenaient le chant, le clavecin et la viole de gambe. L’organiste de cette cathédrale, Jacques Blanchette, proche d’Antoine Lebègue fut peut-être son premier professeur. C’est certainement grâce à l’appui de son oncle que Nicolas Lebègue gagne Paris vers 1656. On ne sait pas plus qu’elles y sont ses activités avant 1664 ni quelles sont ses relations avec les musiciens qu’il a pu rencontrer. Parmi eux, les organistes-clavecinistes les plus fameux sont : Pierre Chabanceau de La Barre, François Roberdaye, Louis Couperin, Nicolas Gigault, Henry Du Mont, Gabriel Nivers, Etienne Richard ou Jacques Champion de Chambonnières.

He may have been a member of the choir school of Laon cathedral, where the boarders learned to sing and play the harpsichord and viola da gamba. The cathedral organist, Jacques Blanchette, a close friend of Antoine Lebègue, may have been his first teacher. It was no doubt with his uncle’s support that Nicolas Lebègue went to Paris in about 1656. Before 1664, we know nothing about his activities in the capital or his relations with the musicians he may have met there. The most famous organists-cum-harpsichordists then in Paris were Pierre Chabanceau de la Barre, François Roberdaye, Louis Couperin, Nicolas Gigault, Henry Du Mont, Gabriel Nivers, Etienne Richard and Jacques Champion de Chambonnières.

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